aatami ja eeva ja käärme
5.3.2020 / Artikkeli

Evoluutioskeptikot kirkossa

Julkaistu Kategoriat ArtikkeliAvainsanat ,
Jaa:

Kirkossa käytiin neljännesvuosisata sitten tiiviistä keskustelua kreationismista. Sen mukaan Raamatun alkukertomukset voitaisiin lukea kuvauksena maailman alkuhistoriasta. Elääkö kreationismi kirkossa edelleen?

TT, arkeologi ja tietokirjailija Eero Junkkaala toteaa edustavansa ns. teististä evoluutiota. TM, kappalainen Pauli Selkee sanoo uskovansa siihen, että Raamattu kertoo miten luominen tapahtui. Seuraavassa Junkkaala ja Selkee pohtivat evoluutiota neljän kysymyksen kautta.

Miksi uskot luomiseen, vai tarvitseeko luomisuskoa ylipäätään perustella? Miten luomisusko suhteutuu tieteeseen ylipäätään?

EJ: Uskon luomiseen, koska uskon Jumalaan. Raamatullinen luomisusko selittää, kuka loi maailman ja miksi. Luonnontieteen tehtävänä on tutkia, miten tämä tapahtui ja milloin.

PS: Maailmankaikkeus on Jumalan luomistekoa. Tulen tähän johtopäätökseen niin järjen kuin Raamatun ilmoituksen perusteella. Usko etsii ymmärrystä, kuten Heprealaiskirjeen 11. luvussa kerrotaan. Minusta luonto, eläimet ja ihmiset ovat ihmeellisesti suunniteltuja. Tämän päättelen havainnoimalla todellisuutta.

Tiede on hyvä asia. Se voi vastata moniin kysymyksiin, ei kuitenkaan kaikkiin. Tiede täydentää havaintoja vaikkapa kuvaamalla silmän hienovaraisuutta, mutta ei sellainen rakenne synny sattumalta.

Piispojen äskettäin julkaistussa Tieteiden lahja-puheenvuorossa todetaan, että evoluutio voi olla Jumalan luomisväline. Oletko samoilla linjoilla?

EJ: Ilman muuta evoluutio voi olla tapa, jolla Jumala on luonut nykyisen kaltaisen luomakunnan monimuotoisuuden. Mistä kaikki sai alkunsa, siihen tieteellä ei ole vastausta, mutta Raamatulla on: Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Raamattu kuvaa yhdellä sivulla koko 13,8 miljardin vuoden asiat. Se on nerokas tapa kuvata se, minkä tutkimiseen tiede tarvitsee tuhansia sivuja.

PS: On viisasta erottaa mikro- ja makroevoluutio toisistaan laadullisesti. Mikroevoluutio on selviö. Lajien perustyyppien sisällä tapahtuu muuntelua. Eläinkunta voidaan jakaa sukuihin – esimerkiksi hevoseläimiin eli hevosiin, seeproihin ja aaseihin-, koiria voidaan jalostaa ja niin edelleen.

Makroevoluutioon en usko. Lajien perustyypit eivät muutu kokonaan toisiksi, vaikkapa apinoista ei tule ihmisiä. Fossiilien välimuodoista ei ole myöskään esitetty kiistattomia todisteita.Ilmoitussana Raamatussa kertoo, että Jumala loi ihmisen maan tomusta suoraan valmiiksi. Torjun siis makroevoluution ja ns. kehitysopin.

Miten hyvin historiallinen syntiinlankeemus osana pelastushistoriaa sopii evoluutionäkemykseen?

EJ: Evoluutionäkemyksen ja luomisuskon yhdistämisen vaikeimmat kysymykset ovat ihmisen luominen ja syntiinlankeemus. Minä pidän kiinni ajatuksesta, että Adam ja Eeva ovat historiallisia henkilöitä ja syntiinlankeemus on historiallinen tapahtuma, vaikka en osaakaan sanoa, milloin ja missä luominen ja syntiinlankeemus tapahtuivat. Olen myös sitä mieltä, että voimme pitää luonnontieteen kuvaamaa ihmisen kehityshistoriaa oikeana.

Helppoa näiden yhdistäminen ei kuitenkaan ole ja asiassa on useita erilaisia tulkintamahdollisuuksia. Olisiko maan tomu, josta Jumala ihmisen teki, joku homo sapiens -versio, johon Jumala puhalsi elämän hengen ja näin syntyi Jumalan edessä vastuullinen ihminen? Tämän lankeemus aloitti langenneen ihmissuvun historian.

PS: Raamattu on syntynyt Pyhän Hengen vaikutuksesta. Perinteiseen tulkintaan sopii optimaalisesti, että asiat menivät ihmiskunnan alussa kuten 1. Mooseksen kirja historian teoksena kertoo: aikojen alussa oli luominen, paratiisi, Aadam ja Eeva sekä kielletyn hedelmän syömisen aiheuttama syntiinlankeemus.

Ensimmäiset ihmiset lankesivat paholaisen valheisiin, sen seurauksena ihminen pakeni pyhää Jumalaa. Ihmisen luonto heikkeni voimiltaan, ja hän joutui synnin ja kuoleman alaisuuteen. Jos makroevoluutio olisi totta, historiallisesta syntiinlankeemuksesta tulisi silloinkin pitää kiinni. Syntiinlankeemus on erittäin tärkeä opinkohta.

Onko evoluutiohistorian sisältämä kärsimys ja kuolema ennen ihmisen syntiinlankeemusta haaste kristinuskolle?

EJ: Ei ole. Niin kauan kuin on ollut eläimiä, ne ovat myös syöneet toisiaan. Miksi Jumala olisi muuten luonut tiikerille hampaat, joilla syödään eläimiä? Raamattukin vihjaisee tällaisesta esimerkiksi psalmissa 104 ja Jobin kirjan 39. luvussa kerrotussa luomiskertomuksessa. Syntiinlankeemus merkitsee hengellistä kuolemaa eli eroa Jumalan yhteydestä.

PS: Pyhä ilmoitussana kertoo, että 1) Jumala on rakkaus, 2) luotuaan Jumala sanoi useita kertoja ”niin oli hyvä”, 3) kuolema tuli vasta rangaistuksena syntiinlankeemuksesta, kuten Roomalaiskirjeen viidennessä luvussa kerrotaan. Esimerkiksi näistä perusteista uusdarvinistisen kehitysopin sisältämä miljoonien vuosien verenvuodatus, kuolema ja apinoiden keskinäinen hengiltä nuijiminen eivät sovi minusta Raamatun tulkintaan.

Kristityt ovat tästä toki erimielisiä. Toiset uskovat teistiseen evoluutioon ja toiset eivät. Mutta kaikki kristityt uskovat luomiseen.

Juhana Unkuri on free lance -toimittaja

Artikkelikuva: Pixabay

© Kirkkohallitus / Toiminnallinen osasto

Seuraa meitä: Kytkin Facebookissa     Kytkin Twitterissä

Tilaa Kirkko ja yhteiskunta -uutiskirje: